Aantoonbaar effect

Pretest KWF-Kankerbestrijding levert 10% meer op

Samen met KWF Kankerbestrijding hebben we een experiment opgezet om het nut van een betere fondsenwervingsbrief te meten. Een concept-fondsenwervingsbrief werd door ons onderzocht onder een steekproef van 16 donateurs. Op basis van de uitkomsten werd de brief aangepast. De 2 varianten legden we aan hetzelfde panel voor. Deze gaven in grote meerderheid de voorkeur aan de aangepaste versie. Van zowel de originele versie als de aangepaste versie werden om en om circa 250.000 exemplaren verstuurd. De aangepaste versie leverde ruim 10% meer geld op. En beduidend minder klachten!

 

Respons Nationale Studenten Enquête na onderzoek hoger dan ooit

Ander voorbeeld: in 2015 deden we onderzoek voor Stichting Studiekeuze123 met als doel te achterhalen waarom een flink deel van de ruim 700.000 studenten in Nederland de jaarlijkse Nationale Studenten Enquête (NSE) niet invult. Een voldoende hoge respons is met name van belang voor kleinere opleidingsinstituten. We interviewden studenten uit diverse studiejaren van diverse wo- en hbo-instellingen in het hele land. We kwamen vele redenen op het spoor voor deze non-respons. Ook brachten we in kaart waar er zoal verbetermogelijkheden liggen. Een deel daarvan kon al worden ingevoerd voor de NSE 2016. De respons van de NSE 2016 bleek hoger dan ooit!

 

Opdrachtgevers zijn enthousiast over onze werkwijze. Klik hier voor enkele reacties.